Symmetry and phrase definition: Ginastera’s First Piano Sonata, op. 22, II mov. – Amplificar

Symmetry and phrase definition: Ginastera’s First Piano Sonata, op. 22, II mov.

Resumo

The article evaluates the usefulness of the twelve-tone analytical approach when applied to the second movement of Alberto Ginastera’s first Piano Sonata, Op. 22 (1952). Based on the results from this evaluation, it postulates a new analytical approach grounded on two main principles. The first principle is the recognition of symmetrical pitch-class sets and their rapport with the establishment of phrase structures. The second principle deals with the combination of tonal and atonal gestures and their interaction with higher levels of tonal organization—levels that, as the analysis shows, are predominantly diatonic.

O artigo avalia as vantagens e a utilidade de um enfoque dodecafônico aplicado ao segundo movimento da primeira “Sonata para piano Op. 22 (1952)” de Alberto Ginastera. Baseado nos resultados da dita avaliação, postula um novo enfoque analítico baseado em dois princípios fundamentais. O primeiro é o reconhecimento de grupos simétricos de alturas e a estreita relação desses grupos com o estabelecimento de frases musicais. O segundo princípio se relaciona com a combinação de elementos musicais tonais e atonais e a interação desses elementos com níveis estruturais de organização tonal – níveis que, tal e como o demonstra a análise, são predominantemente diatônicos.

As informações apresentadas acima usam a grafia do original.