I:PAC MC: Poetic Resonances in Schubert's Sonata Form Works – Amplificar

I:PAC MC: Poetic Resonances in Schubert's Sonata Form Works

Resumo

Transitions that close with a full cadence in the tonic key (I:PAC MC) are relatively rare in the repertoire, often reserved to small-scale works and slow movements. The use of a I:PAC MC does not carry significant implications in light works, however, when applied to complex pieces, it may incorporate a prominent role in the structural and expressive unfolding of the plot. Through the lens of Sonata Theory, this paper examines Schubert’s treatment of the I:PAC MC, demonstrating how the complications derived from this nonnormative procedure alters the work’s structural and rhetorical layout. In search of an accurate and complete understanding, the examination of the I:PAC MC embraces five formal complications that often accompany the MC articulation: 1) the complete or apparent absence of TR, 2) an overemphasized MC articulation, 3) the use of a “transitional” caesura-fill, 4) the non-normative or highly dramatized structuring of S and 5) a recapitulatory formal compensation. An analysis of the “Unfinished” Symphony provides an illustration.

Tratando-se das formas sonata, transições que terminem com uma cadência autêntica perfeita na tonalidade inicial (I:CAP MC) são raras no repertório clássico e romântico, geralmente reservadas a obras curtas ou movimentos lentos. O uso de tal articulação cadencial não apresenta um impacto significativo em obras leves, porém quando aplicado a obras complexas, pode incorporar um papel decisivo. Tomando como referencial teórico os conceitos apresentados por James Hepokosky e Warren Darcy em Elements of Sonata Theory, este trabalho examina o tratamento dado por Schubert à I:CAP MC, demonstrando as maneiras pelas quais as complicações derivadas desta opção cadencial alteram a estrutura da obra. O estudo da I:CAP MC engloba aqui cinco características que comumente acompanham a articulação da medial caesura: 1) a ausência completa ou aparente de uma transição, 2) uma articulação cadencial frisada por gesto retórico, 3) o uso de um material de ligação entre o fim da transição e o início do segundo grupo temático, 4) a organização não-convencional ou dramatização do segundo grupo temático, e 5) uma compensação formal na recapitulação. Os procedimentos serão ilustrados através da análise da “Sinfonia Inacabada” de Schubert.

As informações apresentadas acima usam a grafia do original.