The Qin Revival in Mainland China – Amplificar

The Qin Revival in Mainland China

Resumo

Since antiquity, the seven-stringed zither known as the qin has always been a very important instrument across China , its long history linked to its prestige among the Chinese scholarly classes. However, the impact of westernization led to its declined in the late 19 th and early 20 th centuries, though it was kept alive by a handful of scholars and musicians up until the onset of the Cultural Revolution, when its performance was forced underground, given its associations with Confucianist ideologies. In the past thirty years, the qin , along with traditional Chinese cultural generally, has undergone a rapid revival across Mainland China . By drawing on ethnomusicological models of revival movements, this article looks at how the current qin revival has promoted the construction of cultural memory around the qin , and how this memory is being articulated to the lives of qin players in China today. The investigation shows how a range of memories is being generated by different social groups with distinct cultural and personal agendas.

Desde a antiguidade, a cítara de sete cordas conhecida como qin tem sido um instrumento de grande importância na China, sendo seu longo histórico associado ao seu prestígio entre as classes de estudiosos da região. No entanto, o impacto da ocidentalização a partir do final do século XIX levou ao seu declínio, sendo que apenas alguns estudiosos e músicos deram continuidade ao seu cultivo, até o início da Revolução Cultural Chinesa, período em que o instrumento não podia mais ser tocado abertamente, dadas as suas associações com as ideologias confucionistas. Nos últimos trinta anos, o qin, junto com a cultura milenar chinesa de modo geral, tem vivido um grande renascimento por toda a República Popular da China. Partindo dos modelos etnomusicológicos referentes aos movimentos de revitalização musical, este artigo avalia como a atual revitalização do qin vem promovendo a construção de uma memória cultural em torno do qin e como esta memória se articula com as vidas das pessoas que tocam o instrumento na China hoje. A investigação demonstra como uma variedade de memórias está sendo gerada por diferentes grupos sociais, de acordo com os seus diferentes interesses culturais e pessoais.

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