Music and cultural diversity among Brazilian migrants in Madrid, Spain – Amplificar

Music and cultural diversity among Brazilian migrants in Madrid, Spain

Resumo

This paper examines music-making among Brazilian migrants in Madrid, Spain. It explores how cultural diversity is mediated through music and articulated in dialogue with national stereotypes of Brazil harboured by Spaniards. Since the independence of Brazil the country’s popular music has been engaged in a unique dialogue with other international styles giving rise, in the early twentieth century, to hegemonic notions of Brazil as a hybrid, happy, sensuous country represented by samba. With the country’s urbanisation, the rise of new civil movements and the return to democracy in 1985, however, cultural diversity gained unprecedented attention as a wealth of previously under-represented ethnic and regional populations and their accompanying musical styles exploded onto the national scene. Such developments allowed practitioners of musical genres such as música sertaneja, forró and pagode to make claims on national and international musical styles while articulating ‘rooted’ identities through the manipulation of discourses and practices of ‘mixing’. As Brazil suffered a series of economic crises in the 1980s, large numbers of middle class Brazilians began to migrate abroad and at the turn of the century, other previously under-represented populations were able to do the same. In order to attract a broader audience, practitioners of the rural genre, música sertaneja must dialogue with national stereotypes of Brazil while articulating regional and socio-economic identities. These new temporal and spatial movements and the requirements of Madrid’s performance industry have given rise to a renegotiation of Brazilian transnational identity.

Música e diversidade cultural entre migrantes brasileiros em Madri, Espanha

Esta pesquisa examina o fazer musical entre migrantes brasileiros em Madri, Espanha. Aborda especificamente como a diversidade cultural se articula em diálogo com estereótipos nacionais resguardados por espanhóis. Desde que o Brasil se tornou independente, o país tem sido envolvido num dialogo único com outros gêneros internacionais, dando lugar no início do século XX a noções hegemônicas do Brasil, como um país híbrido, sensual, alegre e representado pelo samba. Estas imagens dominam a cultura brasileira em Madri. Com o desenvolvimento urbano no Brasil, o surgimento dos movimentos pelos direitos civis, o acesso a novos modos de produção e circulação musical e o retorno à democracia, em 1985, permitiram que comunidades, anteriormente marginalizadas, explodissem no cenário nacional com seus gostos e preferências musicais. Tais desenvolvimentos permitiram que praticantes de gêneros como música sertaneja, forró e pagode se deslocassem das periferias para reclamar através de um discurso e práticas de "mistura" um estilo musical nacional e internacional. Nos anos 80, o Brasil sofreu uma série de crises econômicas, obrigando uma grande quantidade de pessoas, principalmente da classe média, a deixarem o país; tal fenômeno repetiu-se na virada do século, quando outras comunidades sub-representadas fizeram o mesmo. Para conseguir um maior público em Madri, praticantes do gênero musical rural, música sertaneja, têm que dialogar com os estereótipos do Brasil, enquanto articulam várias identidades regionais e socioeconômicas. As novas mudanças temporais e espaciais e a necessidade da indústria da performance de Madri estimulam a re-negociação da identidade da comunidade transnacional brasileira.

As informações apresentadas acima usam a grafia do original.