Danish music education and the ‘rhythmic music’ concept: some aspects – Amplificar

Danish music education and the ‘rhythmic music’ concept: some aspects

Resumo

In Danish state schools from elementary to upper secondary school music has been part of curricula at all levels. It has been widely accepted that both individuals and culture benefit from art subjects, creative activities etc. This type of motivation was sufficient support for maintaining music as a subject in the educational system from around 1960 to around 2000. This tradition dates back to the 1920s, when the first Social Democratic government in Danish history (1924-26), with Nina Bang as minister of education (probably the first female minister worldwide), in the field of music made an alliance with innovative concepts of music as a subject rooted in 1) ‘folkelig’ (‘folksy’) music (a term associated with the Danish Folk High Scool movement and musically with composers as Carl Nielsen, Thomas Laub and others) and in 2) the establishing of music as a university subject founded on up-to-date paradigms in European musicology in the early part of the 20th century. When jazz entered the (musical) life of young Danish (high)school-children around 1930, it also changed the agenda of discourse in professional and academic circles engaged in music. Students, composers and performers caught interest in this new genre of music, and in Denmark this interest manifested itself in attempts to integrate jazz in the musical education of the youth. A unique genre, the so-called ‘jazz oratorios’, was created by the composer Bernhard Christensen (1906-2004) and the librettist Sven Møller Kristensen (1909- 91), and endeavors to establish courses in jazz in the public educational system were made by Bernhard Christensen and others as early as 1934. The term ‘jazz’ was avoided and the Danish term ‘rytmisk musik’ (‘rhythmic music’) was invented to emphasize the didactically qualified educational content of the activity and to avoid what was associated with jazz, especially by its opponents. The article aims at taking stock of the situation in Danish music education during the last decade and at specifying the situation of ‘rhythmic music’ within this context.

Educação musical dinamarquesa e o conceito da ‘música rítmica’: alguns aspectos

A música tem feito parte do currículo das escolas dinamarquesas do fundamental ao secundário em todos os níveis. A ideia de que tanto indivíduos como a cultura em geral se beneficiam de assuntos artísticos, atividades criativas etc., tem sido amplamente aceita. Esta motivação foi suficiente para manter a música como disciplina integrante do sistema educacional desde aproximadamente 1960 até 2000.  Esta tradição se iniciou na década de 1920, quando o primeiro governo social democrata da história da Dinamarca (1924-26), com Nina Bang como ministra da educação (provavelmente a primeira mulher ministra do mundo), determinou um direcionamento no campo da música com conceitos inovadores baseados em: 1) ‘folkelig’ ou ‘folksy’ (folclórico) (termo associado ao movimento das escolas secundárias populares e, musicalmente falando, com compositores como Carl Nielsen e Thomas Laub) e 2) no estabelecimento da música como uma disciplina da universidade, com base nos paradigmas da musicologia europeia do início do século XX.  Por volta de 1930, o jazz entrou na vida (musical) dos alunos dinamarqueses do ensino secundário e mudou o discurso dos círculos acadêmicos profissionais e acadêmicos ligados à música.  Discentes, compositores e concertistas se interessaram por este novo gênero musical, e isto se manifestou em tentativas de integrar o jazz na educação musical dos jovens.  O chamado ‘jazz-oratorio’, um gênero único, foi criado pelo compositor Bernhard Christensen (1906-2004) e pelo libretista Sven Møller Kristensen (1909-1991).  Desde 1934 foram feitos esforços para a criação de cursos de jazz no sistema educacional público por Bernhard Christensen e outros.  O termo ‘jazz’ era evitado, e o termo dinamarquês ‘rytmisk musik’ (música rítmica) foi criado para enfatizar o conteúdo educativo e pedagógico. O intuito era também evitar que a ideia fosse associada com o jazz, especialmente pelos oponentes.  O artigo pretende avaliar a situação da educação musical dinamarquesa durante a última década, e mais especificamente a situação da ‘música rítmica’ neste contexto.

Educación musical danesa y el concepto de 'música rítmica': algunos aspectos

La música ha sido parte del plan de estudios de las escuelas danesas desde la primaria hasta la secundaria en todos los niveles. La idea de que tanto individuos como la cultura en general se benefician de las cuestiones artísticas, actividades creativas, etc., ha sido ampliamente aceptada. Esta motivación era suficiente para mantener a la música como disciplina del sistema educativo desde aproximadamente 1960 hasta 2000. Esta tradición comenzó en la década de 1920, cuando el primer gobierno social demócrata en la historia de Dinamarca (1924-1926), con Nina Bang como Ministra de Educación (probablemente la primera ministra mujer en el mundo), estableció una dirección en el campo de la música con conceptos innovadores basados en: 1) 'folkelig' o 'folksy' (folklórico) (término asociado con el movimiento de escuelas secundarias populares y, musicalmente hablando, con compositores como Carl Nielsen y Thomas Laub) y 2) el establecimiento de la música como una disciplina de la universidad, con base en los paradigmas de la musicología europea de inicios del siglo XX. Cerca de 1930, el jazz entró en la vida (musical) de los estudiantes daneses de la escuela secundaria y cambió el discurso de los círculos profesionales y académicos  relacionados a la música. Alumnos, compositores e instrumentistas se interesaron por este nuevo género musical, y esto se manifiestó en intentos de integrar el jazz a la educación musical de los jóvenes. El llamado 'jazz-oratorio', un género único, fue creado por el compositor Bernhard Christensen (1906-2004) y el libretista Sven Møller Kristensen (1909-1991). Desde 1934 se han realizado esfuerzos para crear cursos de jazz en el sistema de educación pública, por Bernhard Christensen y otros. Se evitó el término 'jazz' y se creó el nombre 'rytmisk musik' (música rítmica, en danés) para destacar el contenido educativo y pedagógico. El objetivo era también evitar que la idea fuese asociada con el jazz, sobre todo por sus opositores. El artículo pretende evaluar la situación de la educación musical de Dinamarca durante la última década y, más específicamente, la situación de la 'música rítmica' en este contexto.

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