Compositores Latino-Americanos and New Paradigms of the 20th Century Classical Music – Amplificar

Compositores Latino-Americanos and New Paradigms of the 20th Century Classical Music

Resumo

This article discusses the direction taken by some Latin American composers in light of the new tendencies aimed to challenge paradigms of traditional Western classical music during the 20th century. Latin American composers were influenced by these tendencies to a greater or lesser degree depending on the place and time they lived. They worked with different styles and techniques while attempting to maintain a dialogue with the production of other contemporary artists without losing their identity. Some of these practices are shown in this paper. The examples were taken from a set of 54 pieces for piano recorded by Beatriz Balzi, an Argentinian-Brazilian pianist, contained in her album entitled Compositores Latino-americanos [Latin American Composers]. Exemplifying 13 Latin American countries, this repertoire was analyzed by the authors in order to define the most common practices adopted and/or created by the composers chosen by Balzi. These practices were then catalogued into six topics and organized in chronological order of events and styles to which they relate. To describe the main tendencies mentioned in this paper the authors adopted Stefan Kostka's Materials and Techniques of Twentieth Century Music for his clear, objective writing. This work helped to contextualize Balzi's repertoire, comparing the Latin American compositional process tosome of the most respected musicians of the Western world.

Compositores Latino-americanos e os novos paradigmas da música erudita do século XX

Este artigo vem apresentar e discutir a postura de alguns compositores latino-americanos frente às tendências criadas durante o século XX, com objetivo de mudar os paradigmas da tradicional Música Erudita Ocidental. Na América Latina, estes recursos foram absorvidos em maior ou menor grau pelos compositores de acordo com a localização e a época em que viveram. Os mesmos trabalharam com diferentes técnicas e estilos, sempre tentando dialogar com a produção de outros artistas contemporâneos sem perder a identidade. Algumas destas práticas são mostradas neste artigo. Tais exemplos emergiram de um conjunto de 54 peças para piano gravadas pela pianista argentino-brasileira Beatriz Balzi, em sua serie de CDs intitulada Compositores Latino-americanos. Ilustrando 13 países do continente, este repertório foi analisado pelos autores deste artigo com o objetivo de observar os procedimentos mais usados, e/ou, criados pelos compositores por ela escolhidos. Os procedimentos encontrados foram aqui organizados e catalogados em seis tópicos, em ordem cronológica de eventos e estilos aos quais estão relacionados. O livro Materials and Techniques of Twentieth Century Music, de Stefan Kostka, foi adotado para descrever as principais tendências citadas neste trabalho. Com sua linguagem clara e direta, este livro ajudou a contextualizar o repertório de Balzi, possibilitando a comparação entre os processos composicionais dos latino-americanos com os dos mais reconhecidos mestres da música ocidental.

As informações apresentadas acima usam a grafia do original.