Compositional Devices in six Chorale Preludes, Op. 41 (1938), by Paul Pisk – Amplificar

Compositional Devices in six Chorale Preludes, Op. 41 (1938), by Paul Pisk

Resumo

The purpose of this article is to shed light on the compositional devices utilized in the organ work Six Chorale Preludes, Op. 41, by Paul Pisk. The analysis and discussion include cantus firmus treatment, motives derived from or related to the cantus firmus, and harmony and form, when they relate to the above. Chorale prelude types have been categorized according to those used by Bach. This study is aimed for organists as well other musicians, since the analytical aspects demonstrate the use of contrapuntal techniques in a composer who belonged to the Second Viennese School. Understanding how the chorale tune and its derivations are employed is essential for an organist to select registration, change manuals, and present a sound performance.

O objetivo deste trabalho é apresentar as técnicas composicionais adotados na obra Six Chorale Preludes, Op. 41, para órgão, de Paul Pisk. A análise e discussão incluem o tratamento do cantus firmus, motivos derivados ou relacionados com o cantus firmus, harmonia e forma, na medida em que se relacionam com os itens anteriores. Os prelúdios corais foram categorizados conforme aqueles utilizados por Bach. Este estudo direciona-se a organistas e outros músicos, uma vez que os aspectos analíticos demonstram o uso de técnicas contrapontísticas por um compositor pertencente à Segunda Escola Vienense. Entender como a melodia coral e seus derivados são empregados é fundamental para o organista escolher a registração, trocar de manuais e apresentar uma execução coerente.

As informações apresentadas acima usam a grafia do original.