The Discourse of Diversity: the making of identities in the music industry – Amplificar

The Discourse of Diversity: the making of identities in the music industry

Resumo

This article investigates the definitions of "particular" and "universal" found in the music industry, especialy the so-called "World Music" industry. It will be demonstrated that since theses definitions are not constant, they can be used for creating differences and similarities, wich produce social impact. In the case os World Music elaborated inthis study, I argue that the discourse of diversity divides musicians into "flexible" or "fixed" actors. Accordingly, these distinct categories of actors also possess varying degrees of facility when dealing with their identity and negotianting the value of that identity; consequently, musicians are faced with unequal conditions and oportunities.

Este artigo investiga as definições de "particular" e "universal" encontradas na indústria da música, especialmente no assim chamado mercado de "World Music". Propõe-se demonstrar que essas definições  não são constantes, podendo ser usadas tanto para criar diferenças, quanto similaridades, produzindo em todo caso impactos sociais. No caso da World Music pensada neste estudo, argumento que o discurso da diversidade divide os músicos em atores "móveis" e "fixos". Essas categorias distintivas de atores se relacionam com o modo pelo qual as identidades serão tratadas e com a negociação do próprio valor das identidades. Conseqüentemente, os músicos estão diante de condições e oportunidades desigualmente distribuídas.

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