Aural Souvenirs: temporal disruption and formal coherence in John Zorn's Cat O' Nine Tails – Amplificar

Aural Souvenirs: temporal disruption and formal coherence in John Zorn's Cat O' Nine Tails

Resumo

Commissioned by the Kronos Quartet in 1988, Zorn's string quartet Cat O' Nine Tails originated as a "filecard composition", but was eventually assembled as a conventionally notated score. Subtitled "Tex Avery directs the Marquis de Sade," the fifteen-minute work combines a variety of musical quotes, stylistic allusions, improvisational episodes, and noise elements in a frenetic and dramatic musical collage. A continuous play of fragmented and disjunctive referentiality, Cat O Nine Tails exemplifies late twentieth century postmodernism. This paper provides an analysis of the musical structure of Cat O' Nine Tails. By applying music theorist Jonathan D. Kramer's hierarchy of linearity and nonlinearity as an analytical model, I attempt to address Zorn's idiosyncratic approach to time and context, and discuss how the composer simultaneously disrupts and maintains structural integrity and compositional intent.

Souvenirs Auditivos: interrupção temporal e coerência formal em Cat O' Nine Tails, de John Zorn

Encomendado pelo Kronos Quartet em 1988, o quarteto de cordas de John Zorn Cat O' Nine Tails originou- -se como uma "composição com cartões de fichário", mas acabou por ser organizado como uma partitura grafada convencionalmente. Com o subtítulo "Tex Avery dirige o Marquês de Sade," a obra de 15 minutos combina uma variedade de citações musicais, alusões estilísticas, episódios de improvisação e elementos de ruído em uma colagem musical frenética e dramática. Como um jogo contínuo de referencialidade fragmentada e disjuntiva, Cat O' Nine Tails exemplifica o pós-modernismo do final do século XX. Este ensaio apresenta uma análise da estrutura musical de Cat O' Nine Tails. Por meio da aplicação da hierarquia de linearidade e não-linearidade do teórico musical Jonathan D. Kramer como modelo analítico, tento resolver a abordagem idiossincrática de Zorn quanto ao tempo e o contexto, e discutir como o compositor simultaneamente interrompe e mantém a integridade estrutural e a intenção composicional.

As informações apresentadas acima usam a grafia do original.