A Influência de Paul Hindemith na Sonata para Trompete e Piano, de José Alberto Kaplan – Amplificar

A Influência de Paul Hindemith na Sonata para Trompete e Piano, de José Alberto Kaplan

Resumo

Neste artigo é feita a análise comparativa entre o primeiro movimento da Sonata para Oboé e Piano, do compositor alemão Paul Hindemith, e o primeiro movimento da Sonata para Trompete e Piano, de José Alberto Kaplan. Com demonstração pormenorizada do processo intertextual utilizado por Kaplan, procura-se mostrar o processo de manipulação dos textos musicais da obra de Hindemith, transformando-os e aplicando-os na construção do primeiro movimento de sua Sonata para Trompete. Identificam-se os elementos de partida e suas influências na elaboração do novo texto musical, assim como se esclarece a elaboração motívico-temática, estudando os aspectos rítmicos e melódicos correspondentes ao primeiro movimento da obra. Comprova-se que, mesmo utilizando um processo intertextual, Kaplan conseguiu imprimir características estilísticas próprias no desenvolvimento melódico da sua obra.

This article contains a comparative analysis between Paul Hindemith's Sonata for Oboe and Piano first movement, and José Alberto Kaplan's Sonata for Trumpet and Piano first movement. By means of a detailed demonstration of the intertextual process used by Kaplan, the Autor shows the way through which the composer used the musical texts of Hindemith's work, transforming and applying them into the construction of the first movement of his Sonata for Trumpet and Piano. Inside this perspective, it intends to identify the departure elements and its influences in the elaboration of the new musical text, as well as clarify the motívic-thematic elaboration, studying the rhythmical and melodic aspects corresponding to the first movement of the piece. As a result, it was demonstrated that this sonata was smashed in a structure sharply hindemithiana, characterizing more than a simple influence. It was proved that Kaplan, in the construction of his sonata, appropriated almost integrally of the departure text rhythmical archetype; However, regarding its melodic development, he gave it his own stylistics characteristic, exploring, in an appropriate manner, the instruments tessitura and sound quality.

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